lördag 30 mars 2013

Påskaftonspyssel!


Ja, såhär på påskafton är det ju, från kyrkligt perspektiv lite mellantid. Vi minns hur Mästaren korsfästes, och ser fram emot uppståndelsen. Man kan tänka sig hur lärjungarna, omedvetna om framtiden, är sorgsna och förvirrade.

Men vi har ju facit. Vi vet att festtiden är nära.
Så jag passar på att fira påskaftonen på ett lite mer profant sätt. Det vill säga måla ägg, påskpynta, fixa god mat och umgås med familjen.

Så idag har vi:
Kokat ägg


Tagit en promenad bland påskfjädrarna...
...Och hittat tussilago!

Samt målat lite ägg.

Både fosterbror Adam och jag var lite konstnärliga
 Sedan tog jag mig ann ett litet expriment, i matform. Funderade på om man inte skulle kunna fixa maränger som såg ut som kycklingar. Efter lite funderingar kom jag fram till att det inte borde vara så svårt egentligen. Och det blev riktigt bra, så här kommer receptet för er modiga!


Martinas Awesome Kycklingmaränger!

Ett:
Först: Vispa tre äggvitor hårt. Blanda sedan i 2 dl strösocker och vispa lite till.
Viktigt är såklart att använda en helt ren skål och helt rena vispar, och se till
att inte någon som helst äggula följer med, annars blir det inget skum!
Två:

Droppa i ett par droppar gul karamellfärg. OBS: var försiktig med färgen
så att smeten inte blir för lös!
Spritsa sedan ut marängerna på en plåt. Använd gärna ugnspapper..
Spara lite lite smet, den ska användas sedan.
In i mitten av ugnen på ca 100 grader. 

Tre:

Blanda lite röd karamellfärg i den resterande. När marängerna varit
inne i runt en kvart/20 min, plocka ut dem, och använd en liten sked eller
liknande för att droppa en "näbb" och "fötter" av den rödaktiga smeten.
In i ugnen igen. Efter dryga 40-45 min bör marängerna vara nästintill färdiga.
Plocka ut och låt svalna, så stelnar de helt. 

Fyra:
Använd chokladsås eller liknande för att  måla dit ögon.
Och se, ni har en supersöt marängkyckling!

(Extra) Fem:
Ni får ju göra vad ni vill med era kycklingar. Jag tänker använda mina i en marängswiss!
Vispa grädde och färga grön, samt glass som ni också kan färga om ni vill.
Mosa lite maräng i, och varva lager med grädde, glass och maräng. Ringla över chokladsås och kanske lite blomsterströssel, placera ut kycklingarna, och ni har en awesome efterrätt!
Sen måste man ju smaka på sina skapelser, eller?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar