torsdag 28 mars 2013

Okunskap kring högtider, vad trött jag blir..

Så är vi igång igen, precis som inför julafton, midsommartider osv.
Det handlar om debatten som alltid blossar upp, nämligen Varför firar vi ---?
När man läser och lyssnar på dessa diskussioner i olika forum bland annat, får man ofta se några olika typer av svar. Det brukar vara ungefär: "Jag firar inte", "Jag är inte kristen, men jag tar tillfället i akt att umgås med familj/vänner, äta gott osv - det har ju med kultur snarare än religion att göra", "Jag är kristen och firar på kristet sätt", och sedan kommer det mest intressanta, nämligen "Jag firar den gamla hedniska blablabla-nånting (beroende på högtid), eftersom det är den ursprungliga och riktiga högtiden, som de kristna snott av oss i norden för att få oss att bli kristna..".
Den där sista tycker jag alltid är så märklig. Det är ju, om man tänker efter, ett rätt absurt påstående. Om vi tar två av de stora kristna högtiderna, jul och påsk, så började de firas långt innan man på allvar missionerade i norden över huvud taget. Firande av julen tillexempel (den kristan julen - till åminnelse av Jesu födelse), är ursprungligen från trehundratalet, eller möjligen ännu tidigare. I ett samhälle som blomstrade av kultur, idéer, filosofi, teologi och diskussion. Jag kan förtillfället inte svara exakt hur det gick till när man beslutade att förlägga julen och övriga kyrkoåret där man nu lade dem. Julen lades i alla fall den tid på året då det var som mörkast, eftersom symboliken med ljuset som kommer in i världen skulle bli tydligare då. Vad jag nästan säkert kan säga är att de förmodligen inte satt och diskuterade att Jag vet, vi lägger den här högtiden i december, för ungefär då har något litet märkligt folk där långt norrut en högtid, och det kan vara bra när vi om cirka femhundra år ska börja missionera däruppe. Nja, kanske det inte riktigt gick till så.
Samma sak gäller påsken. Läste återigen på något forum om någon nisse som bestämt hävdade att vi firar påsk eftersom de kristna behövde en högtid som kunde ersätta någon typ av hednisk fruktbarhetshögtid. Så att det skulle gå lättare att "ta över".
Nu är det såhär: Påsken firar vi kristna till minne av Jesu lidande, död och uppståndelse. Det är en av de första kristna högtiderna. En judisk påskhögtid fanns redan, och finns fortfarande. Det var den som Jesus firade i samband med sin död. Som kristen högtid växte påsken fram ganska snart efter Jesu död, i området kring palestina. Hur den ligger i kalendern, precis som julen, fastställdes också det på trehundratalet. Återigen, det hade förmodligen inte ett dyft att göra med ett gäng nordbor och deras högtider.
Gamal lektionsanteckning i sann Martina-stil. Idag är det ju skärtorsdag, den dag
då Jesus instiftade Nattvarden, samt tvättade sina lärjungars fötter (därav namnet
skärtorsdag, från fornsvenskans skär - rena)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar