söndag 17 mars 2013

Intressanta möten

Ibland bjuder livet på spännande och intressanta möten och händelser, i positiv bemärkelse. Man vaknar upp en dag, och när man går och lägger sig på kvällen har massor av saker hänt som man inte alls förväntade sig på morgonen. Idag var det en sådan dag för mig.
Jag spenderade gårdagen tillsammans med en av mina bästa och äldsta vänner, Ronja, och hennes sambo Danne, samt en vän till dem, Adrian. Vi hade trevligt, åt gott, drack läsk och kollade på "Modern family". Supermysigt. Jag sov över på soffan, och begav mig på morgonen vid tio-tiden.
När jag åkt tänkte jag att jag faktiskt inte hade så bråttom egentligen, och kom på att jag faktiskt kunde passa på att gå på gudstjänst i någon kyrka i Stockholm, vilket inte händer så ofta.
Av en liten slump blev det att jag hamnade i Engelbrekskyrkan, där jag inte varit förut. Det var kanske inte så mycket folk, även om ganska många konfirmander var där. Gudstjänsten var helt okej, och jag valde att stanna på kyrkkaffe efteråt.
Av en slump hamnade jag tillsammans med en kvinna i 75-årsåldern. Vi talade lite om kyrkan och dess arkitektur, och en massa annat. Hon var väldigt trevlig och vi pratade rätt länge. Jag nämnde att jag kom från Norrtälje men bodde i Uppsala, och hon att hon var ursprungligen från Tyskland, men hade bott i Stockholm i över femtio år.
Så frågar hon plötsligt om hon inte kan få bjuda mig på lunch! Jag blir förstås förvånad, eftersom vi nyss har träffats, och vi har inte ens presenterat oss för varandra, men tackar glatt ja.
Så jag blev hembjuden till hennes stora lägenhet på östermalm, och fick en god lagad lunch, som hon enligt henne enkelt slängde ihop av vad hon hade hemma, en liten sallad med skinkrullar till förrätt, och fisk till varmrätt, samt te och kaka till efterrrätt.
Vi talade om allt möjligt, massor om kyrka, men också om arkitektur och kultur i allmänhet. Jag berättade om mig, mina studier och min familj, och hon om sitt liv och sina barn och barnbarn. Väldigt trevligt. Hon var glad och tacksam över att inte behöva äta ensam, och få lite sällskap, och jag var såklart väldigt tacksam över att få en så, i min mening, lyxig och god mat, samt ett möte med en härlig människa som jag aldrig träffat förut.
Ibland är livet märkligt, att man kan få möjlighet att träffa nya människor bara sådär, av en slump!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar