tisdag 26 mars 2013

Troll!

Satt och funderade lite på det här med leksaker igen. Vad lekte jag med mest när jag var liten? Vila leksaker tyckte jag om? Många gamla minnen och leksaker for förbi i huvudet, men så kom jag på en som jag nästan glömt bort. Troll såklart! Ni vet, de där lyckotrollen, med det stora, härliga färggranna frisyrerna. Jag hade flera stycken, i olika storlekar och färger, och min bror hade några han också. Jag tror kanske till och med att de räknades till de såkallade gemensamma leksakerna, precis som en del gosedjur, legot, McDonalds-leksaker, Såntdärsomstorebrorblivitförgammalför, pussel, och diverse annat.
Jag har alltid tänkt på de där trollen som rätt neutrala i förhållandet pojk/flickleksak. Trollen i sig har aldrig i mitt tycke haft något särskilt kön, inte vad jag kan minnas i alla fall. Om jag minns rätt hade jag tillexempel ett litet troll med rosa hår som för mig var en "pojke", och ett annat med grönt hår som var "flicka", men jag vill också minnas att det växlade lite beroende på hur leken utvecklade sig. Ibland kunde samma troll ha flera roller, även under en och samma lek.
Visst hade något av trollen en slags tunika, och ett av dem piratkläder, men det var aldrig tal om pojk-troll eller flick-troll. Inte i min värld i alla fall.
Därför blev jag lite ledsen nu när jag googlade lyckotrollen, och hittade återförsäljare som tydligt markerat i sina beskrivningar: "Kärnan Troll Flicka Rosa", eller "Kärnan Troll Pojke Svart/Vit".
"Pojktroll"
Och jag tycker mig också se att de troll som ska vara flickor, inte bara har en enkel tunika, nej, det tycks ha blivit mer en klänning, och lite mer detaljer, som en liten blomma eller volang, och fina färger. På de lite mindre trollen finns det även små handväskor, hårband osv. De troll som föll under kategorin pojke hade däemot för det första alla svart hår. Vidare hade de svart/vitt resp vitt/grönt i klädfärger. Jag tyckte mig också ana att pojktrollens frisyrer var kortare. Det fanns också troll i kategorin "Retro", som saknade könstillhörighet. Vidare hittade jag också en trollkarl, ett diskotroll och en pirat. Detta var alltså bland de lite större, enskilda trollfigurerna. Det finns också nyckelringar och penntroll som är något mer neutrala.
"Flicktroll"
En annan intressant grej är också att bland trollen (de större enskilda figurerna)på sidan hos en av återförsäljarna (den som verkade ha störst utbud), fanns 8 såkallade flicktroll, men endast två pojktroll. Plus tre retro-troll och de tre tidigare nämnda specialtrollen (trollkarl, disko, pirat).
Jag vet och förstår att man självklart kan köpa trollen till sin unge utan att behöva påpeka att det här är en pojke och det här en flicka. Men jag tycker att uppdelningen är så meningslös och onödig. Varför sätta kön på lönlösa varelser som troll? Varför dela upp det i de "söta" flicktrollen med fina färger och klänningar, och de "tuffa" relativt färglösa pojktrollen med tröja och byxor?




"Retrotroll"
Penntroll

1 kommentar: