söndag 10 mars 2013

Döden är INTE av Gud

Det verkar som döden har varit tema för hela den här veckan. Turbulent känslomässigt med andra ord.
Men jag har tänkt på det ganska mycket, bett och reflekterat, och ju mer jag närmar mig dödens smärtsamma mysterium, desto tydligare blir det för mig, att döden och ondskan inte är en del av Gud. Gud vill aldrig smärta och lidande. Det var inte en del av Guds plan och Guds natur. I skapelsen fanns inte döden. Döden är en konsekvens av syndafallet, av brist å tillit, skam och skuld, och avsaknaden av Gud. Där fick döden tillträde. Varför det skedde och varför Gud inte bara stoppar det, anledningen till att ondska kan förekomma, det så kallade teodicéproblemet, är något vi inte kan svara på och förstå. Men klart är att Gud inte överger i nöden. Gud är där, och känner vår smärta, hela vägen.
Det har blivit så tydligt för mig, att utan Gud, hade döden varit outhärdlig. Det sägs att Gud aldrig ger oss mer än vi kan klara av. Jag tycker att det är lite missvisande, för det skulle ju innebära att ondskan faktiskt kommer från Gud. Istället skulle jag vilja säga att Gud inte låter oss gå igenom mer än vi klarar av. Det som vi absolut aldrig borde vara kapabla att leva oss igenom, klarar vi av med Guds kraft, detta tror jag gäller även om vi inte är medvetna om Guds närvaro.
De senaste dagarna har jag funderat på om jag borde vara arg på Gud, men jag har inte kunnat, för återigen så kommer döden inte från Gud. Däremot tror jag att om man har behov av att vara arg så tål Gud ens ilska och frustration. Man får skrika, svära och vara arg, Gud kan ta det.
Men jag har inte kunnat vara arg på Gud. Tvärtom har jag inte kunnat annat än att tacka. Sorgen har tydliggjort hur stor kärleken och nåden är, hur oändlig och förunderlig.

I en kyrka i Berlin finns flertalet bilder målade utifrån situationen i ett fängelse som under andra världskriget bland annat användes för att tortera och avrätta främst politiska fångar.
Bilden nedanför föreställer Kristus, som en av fångarna, brytandes brödet. Gud närvarande mitt i ondskan och det hemska. Närvarande, men inte en del av.

Mer om kyrkan och tavlan, konstnären och andra tavlor kan ni hitta på
http://www.charlottenburg-nord.de/Ploetzenseer_Totentanz/Tafeln_Nordwand.html
Har ni inte kunskaper i tyska får ni väll gissa lite..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar