fredag 12 april 2013

Undervisning och kyrka

Jag måste bara, återigen, få kommentera det här med konfirmander/ungdomar i kyrkan, och kyrkans ständigt återkommande försök att "göra det lätt" för människor, ofta med motsatt effekt, då  kyrkans verksamhet, gudstjänstliv och undervisning blir innehållslös och platt.

Jag tänker lite såhär: Om en elev kommer till sin lärare och säger "Jag vet ingenting om det här ämnet", vad svarar läraren då? Vi får hoppas att denne inte svarar "Nähe, okej då, då pratar vi inte om det ämnet då?". Istället hoppas vi på att hen säger "Men du ska få lära dig!".
Så varför är det så ofta i kyrkans värld och i konfirmandverksamheter att när någon säger "Jag vet inte så mycket om det här med Gud och kyrkan och så", så svarar kyrkan med ett "Ja, men då plockar vi bort det då!"

PS: Mitt föredrag tidigare idag gick väldigt, väldigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar