tisdag 2 april 2013

Att hjälpa till hjälper faktiskt!

När jag satt på bussen igår kunde jag inte låta bli att höra en konversation mellan två medelålders män (man hör förövrigt ganska ofta spännande saker när man åker kolektivt!).
Det handlade om det här med bistånd, att skänka pengar till välgörenhet, att vara stödmedlem i olika organisationer osv. Dessa män menade att det egentligen inte var någon idé att hålla på med sådant. En av dem verkade till och med lite irriterad över att ha blivit stoppad av en person från någon organisation som ville värva honom som medlem.
Dessa män såg ut som om de hade det ganska gott ekonomiskt (nu kan ju utsida och verklighet vara lite olika saker, jag vet), jag tror inte att de slet på en minimilön och tre olika jobb per dag för att kunna försörja sin familj, eller att de var arbetslösa. Båda hade portfölj och Iphone, och de talade om fina restaurangbesök.
Det borde inte vara svårt för dessa män att ge ett par hundra i månaden.
Så varför gör de inte det? Varför? För att de har bestämt sig för att det inte spelar någon roll vad de gör, att ett par hundra inte hjälper så mycket?

I somras när jag var i Frankrike, bodde jag ett tag ihop med en tjej från Benin, ett ganska litet land i Afrika. Den här tjejen hade en dator, som hon satt och knappade på till sent på nätterna (vilket ibland var fasligt irriterande!). Hon skrev skolarbeten. Den hade hon fått via organisationen UNICEF, som också hade hjälpt henne med möjlighet att utbilda sig, och läsa vidare på universitetsnivå. Något som hon aldrig hade haft en chans att göra utan UNICEFs hjälp.

Så varför säger ni att det inte spelar någon roll? Att det inte hjälper att bara ge lite?
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Som en bonus postar jag också UNICEFs superbra reklam från några år tillbaka, som i alla fall verkligen fick mig att tänka till lite.
För kanske är det också ett problem; att allt händer så långt bort. I Asien, i Afrika, eller i Östeuropa. Och då är der inte lika verkligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar