lördag 6 april 2013

Tonårsbossen - tjejer?

Jag kollade in ett av det senaste satsningarna hos tv3, nämligen "Tonårsbossen". Och ja, jag förstår konceptet, och jag förstår att det kan vara underhållning, och jag förstår att det är tänkt som underhållning. Jag hade inga stora förväntningar, och det var ungefär så det blev också. Lite suck över hur man kan ha så dålig koll, lite irritation över curlande föräldrar. Men inte mer än så. Jag fattar ju att man har gjort ett urval, att man vill göra bra tv, och då visar man sådant.
Men en sak slog mig. I såväl trailern som inledningen av programmet, själva programförklaringen, syns mestadels tjejer. Det verkar vara en och annan huvudperson, tonåring, med manligt kön, men de som får mest plats är tjejerna, och de utmålas som blåsta bimbos, som enbart intresserar sig av mode och yta. En kille syns som poserar lite framför en spegel i en halv sekund, och som får tala, och en eller ett par killar till som syns lite snabbt i bild. Annars är scenen de blåsta bimbotjejernas, när de köper kläder, provar jeans, flamsar med vännerna.
Nu menar jag inte att det är dåligt att tjejer och kvinnor syns i bild, tvärtom! Men jag är så trött på att när tjejer får synas, så är det de steriotypa tjejerna som man väljer in. De som är "som alla ju vet att tonårstjejer är".
Tv3 - hur tänker ni? Har ni funderat på vad ni sänder ut för signaler till era tittare, om hur en ung tjej ska vara och vad man kan förvänta sig? Om detta är bilden vi ständigt utsätts för i alla sammanhang, vad gör det med oss?
När vi sedan möter en ung tjej, förväntar vi oss inte då att hon säkert ska vara lite som tjejerna i de program vi ser? Och nu pratar vi inte enbart om "Tonårsbossen", såklart, utan om de flesta program som porträtterar unga tjejer på det här sättet, för att det är vad som säljer. För vi gillar ju att få våra fördomar bekräftade, eller hur? Det får oss att må lite bra, när vi kan klämma till med ett vad var det jag sa? Självklart.
Visst finns det många som är precis som personerna i programmen. Men det finns också väldigt många som inte är det, och var ser vi dem?

1 kommentar:

  1. Eller så kanske det helt enkelt är så att det finns en uppsjö bortskämda tonåringar, som utgör, säg för enkelhetens skull X%. Av dessa X% kanske en majoritet är tjejer, och därför är de också i majoritet i programmet.

    Ja, det finns väldigt många som inte är så här, men det är ungefär som att kolla på ett bodybuildingprogram och sen påpeka att de flesta inte ser ut så här.

    För övrigt är väl varken de flesta killar så väl som tjejer så här, men om man ser på det helt objektivt är nog antalet sådana tjejer större än antalet killar. Killar är överlag inte lika besatta av shopping, kläder osv, utan är intresserade av annat, jämförelsevis...

    SvaraRadera