söndag 7 april 2013

Agendagenomgång

Lånade med mig en agenda från kyrkan idag. Lite busigt, för det står egentligen längst bak i agendan att man ska lämna kvar den i kyrkan. Men jag tänkte faktiskt att jag skulle sätta mig och kolla igenom den ordentligt, och skriva lite tankar och kommentarer. Jag tycker dessutom om att ha ett riktigt pappersexemplar framför mig.
Församlingen är ju provförsamling för den nya kyrkohandboken, och prövar därför lite olika serier, för att sedan kunna komma med åsikter.
Jag har åsikter. Massor av dem. De flesta ganska kritiska, i alla fall till den agenda vi har nu.
därför tänker jag att det kan vara bra om jag sätter mig och funderar ordentligt, seriöst. För en del saker tror jag att jag kanske helt enkelt bara ogillar för att det inte är min smak eller för att jag är lite ovan. Sådant är ju viktigt att poängtera i och för sig, men ännu viktigare tycker jag för mig är de delar som jag tycker faller på grund av en djupare anledning, som teologiskt eller pedagogiskt. Jag vill göra upp och redogöra för dessa åsikter ordentligt. Inte bara nämna dem lite ogenomtänkt och halvslarvigt på något kyrkkaffe, så att det reduceras till gnäll. För det är inte bara gnäll. Det är allvar. Och det är vår kyrka vi talar om, kyrkans framtid, som du och jag ska vara med i. Därför är det viktigt att tänka till på riktigt, att verkligen ta en funderare.
Amen.

1 kommentar:

  1. Bra så, hoppas vi kan läsa vad du kommer fram till
    Gert

    SvaraRadera