fredag 5 april 2013

"In my handbag!"

Har kikat runt på en del bloggar och youtube v-loggar, och sett en tendens, en trend, som jag egentligen tycker är sådär superfånig och idiotisk, och som jag bara därför måste haka på, men göra på mitt eget sätt.
Det handlar om trenden "Vad finns i min handväska?!", en trend där unga, övervägande ofta tjejer, som vill visa sig lite trendiga och coola, demonstrerar sin handväska eller sminkväska, berättar lite om den, och om föremålen däri, vilket ofta bara råkar vara sådär häftiga och glamorösa föremål, som är precis perfekta som de vill framstå som.

Mitt svar på detta blir att verkligen visa upp min väska, precis som den är. Jag lovar på heder och samvete att inte utelämna något, och inte inkludera något som egentligen inte finns däri.
Vilket blir spännande, för jag har inte kollat innan, och jag brukar vara dålig på att verkligen städa igenom den, såatteee.. ja. Here we go:

Först och främst har vi då själva väskan. Det är en tygväska, randig i olika färger som ni kan se. Jag köpte den i Frankrike i somras, i byn Cluny. Anledningen var att jag behövde en väska som inte var en stor kånkenryggsäck, något som jag kunde förvara typ bibel, penna och anteckningblock i. Tyvärr har axelbanden börjat ge upp, och jag har hittills varit lite för lat för att sy ihop dem igen påriktigt. Därför är de provosoriskt limmade med superlim (se längre ner förresten), och med säkerhetsnål. Jag har också en reflex i form av en ängel, med sv.kyrkans logga på, fastsatt i ytterfackets dragkedja.

Föremål ett:
Ett spiralblock storlek A5, nästan fullklottrat med föreläsningsanteckningar och annat tjafs. Ganska så slitet, men helt okej. 


Föremål två:
Almanacka. En såndär som man kan byta framsida på själv. Jag har en egengjord framsida, med ett kors, och ett av mina favoritbibelord, nämligen Joh 6:68.
Jag är inte riktigt en mobilperson som har kalendern i mobilen och sådant, utan jag gillar faktiskt min vanliga bok-almanacka.

Föremål tre:
En sångbok från Taizé. Brukar ganska ofta finnas i väskan. Jag gillar att lyssna på taizésånger, sjunga, och kolla igenom häftet då och då, särskilt om jag ska använda det i något sammanhang, som häromdagen då jag skulle välja några sånger inför en taizébön.


Föremål fyra:
..En strumpa. Kunde först inte alls komma på varför jag har den i väskan, men sedan kom jag på att jag hade en massa mynt som jag skulle ta med mig, och det skramlade alldelles förmycket och var obekvämt att ha i fickan, så jag lade dem i strumpan. Nu ligger mynten i någon fasteinsamlingbössa, och strumpan är kvar i väskan.

Föremål fem:
En binda. I nödfall lixom. Det är ju sjukt ovärt att stå där utan när man själv eller någon anann behöver en.

 Föremål sex:
Åh, detta är en typ av mjuk kaka från Frankrike. Johanna hade med sig en från Taizé som jag fick, tillsammans med lite choklad. De är väldigt typiska, och kan beskrivas ungefär som honungsbrödskaka. Inte alls goda enligt mig och många andra, och gick därför bland volontärerna under namnet "punichment-bread" eller "pain-bread", på grund av det franska ordet för bröd (pain).

 Föremån sju:
Min plånbok! Grön med muminfigurer på. Jag älskar verkligen Mumin! Inköptes i höstas på flygplatsen i Helsingfors. Visst är den underbar?


Föremål åtta:
En ihopskrynklad servet.


Föremål nio:
En burk med malen kardemumma. Köptes idag och måste ha missats vid uppackningen av övriga matvaror. Jag är lite av en kardemumma-fantast, så sjukt gott att ha till fil, yoghurt, gröt, bakverk, glass.. ja, till det mesta faktiskt.


Föremål tio:
Deodorant. Vet inte varför den ligger i väskan, och inte står bland de andra hygienprudukterna. Kan dock säga att jag gillar den här skarpt. Luktar gott, och funkar rätt bra också.



Föremål elva:
Superlim! Det här är ett superstarkt lim som verkligen fungerar på det mesta. Hade en kompis i högstadiet som testade att limma fast sin hand i väggen. Det fungerade läskigt bra...
Det är detta lim som jag fixat min väska med, som jag nämnde i början.


 Föremål tolv:
En stiftpenna. Bra att ha, om man nu vill anteckna något i blocket eller almanackan som visades här ovan.


 Föremål tretton:
En gaffel. Förmodligen har jag slängt ner den vid något tillfälle då jag hade matlåda med mig, sedan har den blivit kvar därnere i mörkret på botten...


 Föremål fjorton:
En pennsnutt stulen från IKEA vid något besök där.


 Föremål femton:
Ett ihopskrynklat gammalt kvitto från Ica. Tuggummipaket för 15 kronor.

 Föremål sexton:
En gammal ihopkladdad lista på kurslitteratur som jag behövde få tag på för några månader sedan.


Föremål sjutton:
En kondom. Var på Studenthälsans mottagning för ett tag sedan, och de hade en skål med olika kondomer i väntrummet. Tyckte denna såg spännande ut.
Föremål arton:
Allmänt halvoidentifierbart botenskräpstjafs. Mestadels bestående av blad från sharonfrukter och andra frukter, små pappersbitar, ludd, grus och övrigt.


 Så, detta var vad jag hade att bjuda på. Den ocensurerade sanningen om ni så vill. Så, kanske har ni lärt känna mig lite bättre nu, eller? Får man reda på något om en person utifrån dennes väska? Vad har ni i såfall fått lära er om mig? Några nya tankar och fördomar som antingen bekräftats eller slagits hål på kanske. Vem vet.

1 kommentar:

  1. Vilket fantastiskt kul inlägg! Måste jag kopiera av och använda själv någon dag då idétorkan infinner sig. Tack för rolig läsning
    /Sofie

    SvaraRadera