torsdag 18 april 2013

Mer om genus och normer i leksaksvärlden

I leksaksvärlden kan det ibland tyckas som om utvecklingen går väldigt långsamt när det gäller genus och hur man arbetar icke-normativt. Ibland kan man tycka sig se vissa framsteg (jag nämnde lego igår tillexempel), men vissa leksakstillverkare och företag verkar tyvärr ligga långt, långt efter.
Ett klassiskt exempel är ju dockhustillverkaren Lundby. Jag tror ni sett det förut, men titta bara:

Familjen: Pappa, Mamma (i kjol och med handväska såklart!), dotter (i klänning och rosa), och sonen (blått och svart).



En annan typ av leksak jag hade som liten, och som jag upptäckt också finns kvar idag, är skogsfamiljerna, eller Sylvanian Families som de heter. Konceptet är ganska likt vanliga dockhus och familjer, men med den lilla tvisten att alla familjer är olika djurarter. Det finns familjen Kanin, Känguru, Ekorre, Isbjörn, Apa, Räv, och ja du fattar poängen. Roligt och fantasifullt tänker du kanske, och ja, jag älskade dem när jag var liten. Kombinationen av djur och docka är bra. Det är bara det att:

Pappa, Mamma, Pojke, Flicka

Pappa, Mamma, Pojke, Flicka

Pappa, Mamma, Pojke, Flicka

Pappa, Mamma, Bebis (pojke?), Flicka

Ni ser mönstret? I stort sett varenda familj består av en manlig och kvinnlig figur, dvs Pappan och Mamman, som lever i det självklara hetero-normfamiljen. De har två barn; i regel en flicka och en pojke (möjligen med undantag av familjen Känguru, där det är svårare att avgöra), och såväl Mamma som Flickan bär klänning, gärna med blommor, eller i kombination med någon rosett. Pappa och son bär byxor, och skjorta, för det är ju så män ser ut.
För så måste ju familjen se ut. En man möter en kvinna, och det får barn, ett av varje sort. Dessutom lär vi ju oss också att det är självklart att den man bildar familj med tillhör samma sort som en själv. En kanin skaffar barn med en annan kanin, en räv med en annan räv, och en björn med en annan björn.

Lika så är det spännande att titta på övriga delar man kan köpa från serien, ni vet, där det ingår olika aktiviteter. Kolla här får ni se:

Bild ett, Mamma badar bebisen. För det vet ju alla, att det här med småbarnen och att ta hand om dem, det är ju mammans jobb. Särskilt om badrumstillbehören är rosa och gula. Då kan ju bara kvinnor ha med dem att göra. Det är ju klart.

Bild två, musikundervisning. Här har vi faktiskt en man med i bilden, musikläraren. Här skulle man ju faktiskt ha kunnat visa en kvinna som lärare i stället, det hade ju trots allt fortfarande matchat den övriga synen från tidigt 1900-tal som vi ser i övrigt. Men kanske tänkte man att Det inte fanns tillräckligt med män som faktiskt fick göra saker, och det är ju otänkbart att visa en man som tex badar ett barn eller lagar mat, och då är undervisning det minst onda alternativet. Som lärare får ju mannen ändå en viss auktoritet. 


Bild tre och fyra föreställer en leksaksbutik och en godisbutik. Såklart är det Mammorna som tagit med sina små när de är ute och gör sina dagliga ärenden. Att handla mat och annat är ju kvinnorgöra, precis som att passa barnen. Pappa har ju inte tid med sådant, han är ju på jobbet, eller gör något annat viktigt!
Så med handväskorna i högsta hugg ger vi oss iväg mot affären. Man kan riktigt höra hur det låter:
"Goddag fru Kanin!"
"Nämen goddag fru Ekorre, vad trevligt att råkas!"
"Verkligen, och vilken fin dag vi har!"
"Ja, det är härligt! Å se hur din lille Korre har växt!"
"Ja, han blir mer och mer lik sin pappa, stor och stark! Och din Nina, hon är i skolan?"
"Ja, hon är mammas duktiga flicka, så nu är det ju bara jag och lille Stampe kvar hemma om dagarna, men det är fullt upp, han är ju ett riktigt litet busfrö!"
"Ja, pojkar är ju som de är!"
"Ska ni till parken i eftermiddag, så ungarna får leka?"
"Ja, vi kan nog komma förbi en sväng, men vi kan inte stanna för länge, maken kommer ju hem från jobbet, och då måste maten vara klar och stå på bordet!"
(Nu måste jag sluta innan jag mår illa på riktigt...)


För att inte tala om denna skärmdump från BR's hemsida. Produkten heter "Mamma i hemmet", och föreställer en kvinnlig figur som vält ut en låda med mat i kylskåpet. Lägg märke till hur man givit dockan en position med handen för munnen, som för att säga "Ops, så klantigt av lilla mig! Tänk, att jag inte ens klarar av att plocka ut en tomat utan att klanta mig!"

Nej, dessa djurfamiljer är kanske ingen fullträff när det gäller att bryta normer eller genus. Men det finns ett par tveksamma fall, där man kanske kan föreställa sig något annat, eller? Vad sägs om denna:

En bild av ett paket med en mamma och en son. Kan man kanske ana något annat en den renodlade kärnfamiljen här? Är det rent av en ensamstående förälder vi skådar? 
Fast vi kanske inte ska vara alltför positiva. Kanske är det helt enkelt så att familjens pappa hade viktigare saker för sig än en löjlig picknick. 

Suck! Att det ska vara så svårt med lite variation.
Jag efterlyser en familj med en ensamstående pappa med tre barn. Eller en kvinnlig ekorre som skaffat en flodhästunge tillsammans med en kvinnlig apa. Eller kanske två björnar som lever tillsammans utan några barn? En Räv som går till jobbet i kostym och blommor i håret? 
Är det för mycket begärt?




3 kommentarer:

  1. Jag älskade också de där skogsdjuren när jag var liten... Men shit ja, galet könsstereotypt och heteronormativt!

    Du, har du läst det stora reportaget i DN om kyrkan idag? Skulle vara så intressant att läsa vad du tycker om allt detta! Jag som inte alls är kyrklig eller ens räknar mig som kristen blir så konfunderad men vet heller inte riktigt vad jag skulle kunna säga om det heller. Tycker framför allt det är så synd att det finns såna idioter inom kyrkan som förstör för resten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte läst repotaget, och för att läsa det via DNs hemsida krävs prenumeration, så jag vet tyvärr inte riktigt vad som skrivs. Men generellt kan jag ju säga att visst pågår det ständiga konflikter inom kyrkan på olika sätt. Jag vet som sagt inte vad just denna artikel handlar om, tyvärr..

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera