söndag 7 april 2013

"Du vet att jag har dig kär"

Den evangelietext som lästes i kyrkan idag, är en av mina favoriter. Den är så otroligt vacker!
Från Johannesavangeliet.

Det finns så mycket kärlek i den här texten. Så mycket förlåtelse, och så mycket vilja till relation. Vi har Simon Petrus, fylld av känslor och motstridigheter, som vi är så vana att se honom. Petrus är alltid med, alltid på, han är aktiv. Och i passionsberättelsen är det slutligen Petrus som sviker, kanske mer än någon annan. Han har ju lovat så mycket, givit allt. Och han tror på det, och han tror på sig själv. Han är övertygad om att de ska uträtta stordåd, att tiden är inne. Och så kommer det hårda slaget, och han förlorar allt. Inte bara sin vän och förebild, sin Gud, utan också sig själv, allt han trott om sig själv. Han upptäcker att han inte är mer än en svikare, en som överger.
Och så kommer Jesus tillbaka, det som tycktes omöjligt är plötsligt verkligt igen. Vad tänker Petrus? Glad, lättad, men också en känsla av skam. Jesus ser, och förstår. De tar en promenad tillsammans. Jesus frågar "Älskar du mig mer än de andra gör?" Petrus kanske trodde det, men han vet vad han har gjort, att hans svek var stort, så han kan inte svara med Jesus ord. Han kan inte säga att han älskar, det är för stort. Det grekiska ordet som används i grundtexten är Agape. Ett oerhört starkt uttryck. Men han vill ju, så han väljer en medelväg, han svarar att han har Jesus kär. Kanske jämför han sig med de andra, de som var där, kvinnorna, lärjungen Johannes. De som vågade, de kan svara med ordet älskar. Inte Petrus, inte han som svek.
Okej, Jesus frågar inte hur han menar. Istället ger han honom ett uppdrag, att föra hans lamm på bete. Ett förtroende. Att leda lamm på bete. Lammen, som behöver lite extra stöd att finna det fina, mjuka gräset, som de kan klara av att smälta.
Jesus frågar igen. Älskar du mig?
Nu är det något mildare. Jämförelsen med de andra är borta. Jesus markerar att detta är mellan dem två, deras relation. Men Petrus känner sig trots det inte redo att svara ja. Skammen är kanske ännu för stor. Så han svarar som förut, att han har Jesus kär.
Återigen inga kommentarer på svaret, utan ytterligare ett uppdrag. Var en herde för mina får. Mer förtroende, Jesus talar om för Petrus att han faktiskt är en ledare.
Och den tredje frågan. Har du mig kär. Petrus blir bedrövad, för han förstår att Jesus vet, att Jesus känner hur han har tvekat och slingrat sig.
Men han ser att Jesus möter honom, precis där han är. När Petrus inte är redo, lägger sig Jesus på hans nivå. Och Petrus kan säga till Jesus att Herre, du vet allt, du vet att jag har dig kär. Och mötet sker, läkningen i Petrus kan börja. Jesus ger honom ytterligare ett uppdrag, att föra hans får på bete, och han förklarar för Petrus vem han är, och vem han ska bli. Att han inte är en svikare, att han inte är övergiven. Och de sista orden, som också var en av de första Petrus fick höra från Jesus. "Följ mig!"


När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ”Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra gör?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina lamm på bete.”Och han frågade honom för andra gången: ”Simon, Johannes son, älskar du mig?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”Var en herde för mina får.” Och han frågade honom för tredje gången: ”Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?” och han svarade: ”Herre, du vet allt; du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina får på bete. Sannerligen, jag säger dig: när du var ung spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir gammal skall du sträcka ut dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill.” (Så angav han med vad för slags död Petrus skulle förhärliga Gud.) Sedan sade han till honom: ”Följ mig!”

1 kommentar:

  1. Joh 21:15-19 Du har rätt, vacker text
    Och även Saul/Paulus blev förlåten och upplyft
    Det ger hopp
    Gert

    SvaraRadera