onsdag 1 maj 2013

Valborg i Uppsala

Jag har nu lyckats med att fira min första Uppsala-valborg. En intressant upplevelse vill jag säga. Uppsala är lite av Valborgens stad. Sedan ett par dagar tillbaka vandrar det förbi människor utanför med diverse drickbara ting i händerna, och partystämning i hjärtat. Idag var det The Day om man nu vill uttrycka det så. Det har varit människor överallt hela dagen, i mer eller mindre (framförallt mindre) nyktert tillstånd, och jag tror jag har sett fler poliser på gatorna än någonsin tidigare.

Det är lite spännande att vara nykterist en dag som denna. Man får liksom se en annan sida än om man är mer "deltagande" tror jag.
Jag måste erkänna att jag var lite nervös inför denna valborg. Jag har ju bara hört om vad andra berättat. Och trots att jag inte alls har några problem med att andra personer väljer att dricka fast jag själv inte väljer att göra det, så kan jag ibland tycka att det är lite obehagligt med alltför många dräggfulla människor samtidigt. Det brukar gå bra om det är personer jag känner relativt, om jag är på en plats som är bekant, eller kan välja att dra mig undan lite om det blir för mycket. Men om det är massor av okända personer, mycket alkohol, och överallt, då kan jag få lite panik.
Som under nyår, då jag befann mig vid Spanska trappan i Rom vid tiden för tolvslaget (vi hade firat gudstjänst i kyrkan som ligger vid toppen av trappan), och nästan bröt ihop och började gråta för att allt bara kändes läskigt och obehagligt.
Då var det visserligen i kombination med en mängd olika saker:
-Jag var slutkörd efter massor av slit och jobb under många dagar, så jag var skittrött.
-Mina fötter hade gigantiska skavsår som kändes som knivar för varje steg jag tog, jag hade alltså väldigt ont.
- Jag hade förmodligen begynnande feber, och höll på att bli sjuk. Dagen efter var jag yr och febrig, och blev sängliggande hela förmiddagen.
- Det var extremt mycket människor, varav de flesta inte talade ett språk som jag kunde förstå, och nästan bara skrek och tjoade. Alkoholen flödade också rätt friskt, samt att små barn sprang omkring mitt i allt detta, vilket gjorde mig lite illa berörd.
- Det fanns idioter som tyckte det var skoj att kasta in smällare i diverse folkhoper.
- Gatorna var täckta av glassplitter, så varje steg var obehagligt.
- Jag var inte alls inställd på party och "ha kul", utan ville bara ha lugn och ro.
Den gången började jag som sagt nästan att gråta, och fick lättare panikkänslor. Jag hade som tur var vänliga kompisar, som kunde lugna mig något, och som kunde leda mig därifrån så småningom. Jag var lite nervös att jag kanske skulle reagera på liknande sätt om det blev alltför mycket idag.
Men det gick bra, och trots att det har varit feststämning hela dagen, så har jag inte alls känt några obehagskänslor.

Dagen har bestått av sillfrukost vid niotiden, därefter en promenad till Ekonomikumparken med lite matsäck i form av mackor och dricka, lite kolla på folk och vandra omkring. Sedan förberedelser för husets egen champagnegalopp och arbestuppgifter i form av utomhusvakt, ta inträde, och bartender. Jag var enbart ansvarig för det förstnämnda. Lite efterföljande inomhuspicnic, och trevligt umgänge. En promenad på stan fick avsluta kvällen för mig, och nu detta blogginlägg.

I morgon blir det en tur till Norrtälje.

Sillfrukost. Alkoholfri öl för min del, vanlig öl, cider och snaps för övriga.
Min bordsgranne Jacob råkade få i sig fem-sex stycken...

En del märkligt folk passerade förbi på gatan utanför

Många samlades i Ekonomikumparken för att fira sin valborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar