lördag 18 maj 2013

Mehne... Killar och tjejer porträtteras väl inte så olika, eller?

Ibland blir jag så oerhört fascinerad när människor tycks helt blinda för att man i reklamer eller liknande målar upp vad som brukar kallas för könsroller eller stereotyper.
"Barn ser ju ut sådär!" brukar det låta. Flickor leker ju så, och pojkar leker ju så. Och "Jag kan då inte så att det är någon större skillnad!"
Nej visst, jag kan ibland också tycka att det inte är så stor skillnad på bilder av tjejer och killar i tillexempel reklam. Det är ganska diskret gjort, bara små grejer oftast. Som att tjejen ler, medan killen ser tuff och lite busig ut. Och oftast ser vi ju bilderna separat, och då går det oss förbi. Men låt oss ställa några bilder sida vid sida, och se om vi kan göra några jämförelser.Vill ni se bilderna i större format går det bra att bara klicka på dem.



Först har vi två bilder som används i menyn för barnkläder på företaget Cubus hemsida. Vi ser att pojkarna på övre bilden inte alls tycks märka att de blir fotade. De är alltför engagerade i ett samtal. De är, till skillnad från flickorna på den nedre delen, inte allt intresserade av att försöka vara söta eller snygga. De utstrålar en slags naturlig trygghet.
I Den nedre bilden ser vi två tjejer. Särskilt den ena tjejen tittar in i kameran, och man ser att hon är mycket medveten om att hon fotograferas, och förväntas se ut på ett särskilt sätt.
Vi ser också det typiska Killar = aktivitet, Tjejer = passivitet.



Motsvarande ser vi hos de lite äldre barnen. Översta bilden föreställer en kille. Ensam. Han ser lite nonchalant bort från kameran, utan att le. lite "whatever". Något som tydligt visar hur vi tänker oss mansrollen. Ensam är stark, Jag bryr mig inte, Jag är lite för cool för er i alla fall. Jag tänker inte springa efter er och göra mig till. Vill ni mig nått får ni försöka blidka mig.
På bilden nedanför ser vi två tjejer. Tydligen är det svårt att tänka sig en ensam tjej, i alla fall i kontrast till en ensam kille, vilket det är här, då bilderna någorlunda ska motsvara varandra. Detta visar på tanken om att en tjej alltid behöver en bästis, medan killar umgås i grupp eller klarar sig själva. 
Vad som är intressant är också att båda tjejerna ser in i kameran. Återigen, tjejerna är medvetna om att de fotas, de jobbar för hur de ser ut. här ser vi, liksom i det förra exemplet, en stor skillnad. Var blicken är riktad säger något om vad man vill förmedla. En kille är snygg i sig själv medan en tjej är snygg inför någon annan, och är dessutom betydligt mer medveten om det och jobbar för hur hon uppfattas.
Här ser vi också en tydlig uppdelning mellan blått som killfärg och rosa som tjejfärg.

Ska vi ta ett par bilder till?



Dessa bilder är från Lindex hemsida. vi ser på många sätt samma mönster som i bilderna ovan. Killen är cool, avslappnad, och trots att han ser in i kameran, så ser vi det inte riktigt, så han har solglasögon. Återigen: Jag är lite mystisk och oåtkomlig. Vill ni ha mig får ni jobba för det. Dessutom har jag inte riktigt tid med dig längre, jag har viktigare saker för mig snart. Det finns en aktivitet i bilden. Vi ser en tuggummibubbla som signalerar lätt nonchalans och ett Whatever, liksom den ena handen i byxfickan. "Jag tänker inte jobba för dig". Vi ser också något som tycks vara en målarstege, mot vilken killen lutar sin arm. Jag äger denna, jag bemästrar denna, den är min.
Så har vi flickan. Vi ser samma blick som på tre av de fyra tjejerna ovan. In i kameran, ögonkontakt, medvetenhet. Jag anstränger mig inför dig. Jag jobbar för ditt godkännande. Kroppen har intagit en pose, som till skillnad från motsvarande "killbild" inte är avslappnad eller naturlig, utan konstgjord. "Jag gör mig till inför dig". Intressant är också att tjejen här, precis som killen, har händerna i fickan. Skillnaden är att medan killen har en halvhand i fickan, med tummen utanför, vilket signalerar avslappning och kontroll, så döljer tjejen båda sina händer (den ena i fickan och den andra lite vagt bakom ryggen?), vilket ger signal om osäkerhet, rädsla, och jag gömmer och skyddar det jag har, det jag bär på. Rent kroppsspråksmässigt signalerar också den bortvända foten en osäkerhet; "Jag vill nog härifrån". 

Några bilder med killar och tjejer tillsammans då? Även dessa är från Lindex hemsida. 


Som ni ser är dessa bilderna som representerar Lindex baskollektion. Man vill alltså ha en bild av en kille och en tjej. Men var man verkligen tvungen att göra det till en så tydlig flicka+pojke=kärlek-bild? Heteronormen pressas in i oss. Hade det inte gått precis lika bra med en flicka och pojke som leker? Precis som barn faktiskt gör? Nej, för det går ju inte. En flicka och en pojke kan ju inte vara kompisar, fast de är barn. De måste ju vara kära. Alternativt kan det tolkas som en syskonrelation, kanske tydligast i den övre bilden.
Ska vi sedan titta på de olika parterna, så ja, vad säger det om könsroller i relationer? Den övre bilden är klart tydligast angående detta. Den Starka Mannen. Intressant nog intar han en liknande pose som flickan i exemplet ovanför, men med några betydande skillnader. Han har inte handen gömd, utan självsäkert placerad i sidan. Och han fötter står stadigt framåtriktade. Han vet vad han gör. Hans blick in i kameran signalerar inte heller "Titta på hur jag ser ut", utan mera "Titta på vad jag har".
Flickan bredvid honom däremot gör sig liten. Hon tar rent bildmässigt upp betydligt mindre plats än vad han gör, och hon lutar undergivet huvudet mot hans axel. I deras relation säger kroppsspråken från killens håll: Hon är ett bihang, något som är trevligt och mysigt, och som jag kan ge efter lite för, men jag skulle stå stadigt även utan henne. Tjejen däremot signalerar att: Han är min styrka och det jag lutar mig mot, och skulle han inte finnas där skulle jag tippa. Oavsett om det är en syskonrelation eller en barnslig kärleksrelation som visas så är det flickan som är undergiven och ser upp till den starke och självsäkre pojken.
Den nedre bilden är lite mer intressant. Den tycker jag kan tolkas på två sätt.
Tolkning ett: Flickan sitter något framför pojken, och hon har handen i sidan. Hennes rörelser indikerar inget samspel med pojken. Hon är självsäker och stark. Pojken däremot sitter lite gömd bakom flickan. Hans ena hand är dold, och med den andra håller han om flickans arm. För att få stöd och inte falla? Till skillnad från den övre bilden, är rollerna ombytta. Tjejen skulle klara sig utan killen, men killen skulle falla utan tjejen.
En annan tolkning av bilden är denna: Flickan är visst självsäker, men pojken är inte alls osäker eller behöver hålla i sig. Hans hand på hennes arm är snarare ett försök att hålla fast henne. Han sitter lite bakom av den enkla anledningen att han vill visa upp henne, sin trofé. Men han måste hålla henne i ett stadigt grepp, för hon är flyktig och opålitlig. Han måste markera sin äganderätt och att han har kontroll över henne (jämför killen med stegen ovan). 

Jag tänkte avsluta med att visa en bild som spridits runt på nätet via facebook och diverse bloggar. Jag tänkte inte skriva några kommentarer om den, för jag tror att ni förstår vad jag menar. Istället får ni göra en egen analys och reflektion.
Bilden är denna, från H&M:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar