tisdag 7 maj 2013

Nationernas alkoholfria

Jag är 23 år, och student i vad jag skulle säga är en av Sveriges världens bästa studentstäder. Jag tycker om att leva studentliv, umgås med folk, hänga på nationer, och you name it. Men nu är det så att jag, liksom flera andra studenter, inte alltid uppfyller bilden av en student. Jag har nämligen fattat ett beslut, gjort ett aktivt val. Jag dricker nämligen inte alkohol (nattvardsvin vid mässa undantaget).
För mig är det inget problem, och jag stör mig inte heller över huvud taget på att andra inte har gjort samma val, precis som de flesta i min omgivning inte stör sig på att jag låter bli att dricka.
Men jag tycker fortfarande om att följa med ut på nation och "ta en öl" någon gång ibland, umgås och ha det trevligt liksom. I detta koncept ingår det att man tar något att dricka, det känns för mig i alla fall lite märkligt att sitta utan något typ av glas framför sig. Tyvärr måste jag säga att utbudet av alkoholfria alternativ på många platser som nationer, pubar, krogar, barer osv (inte alla!) är ganska kasst. Det är läsk eller vatten. Många har också alkoholfri öl, en sort.
Okej, läsk kan vara gott. Ibland. Och öl kan, om det är ett bra märke, också vara helt okej, och bra alternativ till läsk. Vatten eller mineralvatten är tråkigt. Läsk, vatten, öl, läst, vatten, öl.
Ja förstår att efterfrågan kanske inte är jättestor. Jag förstår att man inte kan köpa in hela sortimentet av alkoholfritt, flera olika öl, flera olika vin, massor av drinkar.
Men är det för mycket begärt att de kanske kunde ha något vin, eller kunde erbjuda någon typ av alkoholfri drink?

1 kommentar:

  1. Det skumma är att alkoholfria drinkar går lätt att göra med de juicer och smakessenser som ändå nationerna borde ha för sitt vanliga drinktutbud (om de inte håller sig vid Gin&Tonic och Rom&Cola)

    SvaraRadera