söndag 19 maj 2013

Eurovisionhypen över för denna gång?

Igår avgjordes ju årest Eurovision, med Danmark som vinnare.
Jag kollade, visst gjorde jag det. Vi var några stycken som slog oss ner framför tv:n i kollektivet och med bubbel, jordgubbar, godis och popcorn kommenterade vi bidragen, både positivt och negativt.
Vad ska man säga? En hel del okej och till och med bra inslag. En hel del mindre bra.
Jag älskade Grekland - helt sjuk, rolig och de bjöd på sig själv. Bara låtens titel: Alcohol is free....
Jag blev lite kär i Ungerns låt - Mysig och fin på något sätt. Den åker in på spellistan.
Finlands bidrag har jag blandade känslor inför. Bra show, underhållande, trallvänlig låt som fastnade, och underbart med kyssen på slutet. Men texten! "Skipping dinner to get thinner", "I'm your slave and you're my master", "I'll play your game, I'll change my last name, I'll walk the walk of shame, I'll do it for you". Är det bara jag som börjar bli lite illamående nu? Kanske är det menat som överdrift och skämt, men jag ser inte det roliga. Det tragiska är ju att det är många som tänker såhär. Någon måste vilja ha mig! Och om jag svälter mig, gör mig till en slav, går med på allt, lägger bort mitt namn, då kanske någon vill gå med på att gifta sig med mig. Jag ryser. Så tycker jag nämligen inte att ett bra förhållande bör se ut, att en av parterna offrar allt för den andre. Oavsett förhållande. Nej, hur vore det om vi försökte framhäva låtar med texter som faktiskt innehåller lite vettiga saker?
En av mina favoriter i den svenska uttagningen tillexempel; Behrang Miris - Jalla dansa sawa, tillexempel, med textrader som: "Varför är det så att vissa inte välkomnas in till vår blågula fest [...] Ensamkommande, havande, stående, rik, ful, fattig, fin, krypande, gående [...] Jag bevattnar blåsippan och ger den åt alla". Denna låt var dessutom bra i sig, ös och fart, glädje.
Aja, nu blev det Danmark som van. En helt okej låt. Till nästa år får vi se vad som händer.
För övrigt så älskade jag mellanakten! Har ni inte sett den, kolla in den via SVT eller någon annan stans, den bör väll kanske ligga på youtube snart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar