fredag 10 maj 2013

En grön skrivbok

Jag har börjat skriva igen. Inte på bloggen då, och inte heller några genomarbetade dikter, noveller eller andra texter. Nej, jag har börjat skriva dagbok. Eller inte dagbok direkt, men någon slags minnesanteckningsbok, klotterbok eller allmän reflektionsbok kanske man kan kalla det.
Det är inte något helt nytt, jag har mer eller mindre försökt göra det tidigare också, som ett sätt att sortera tankarna och så. Senast jag på allvar försökte föra regelbundna anteckningar över vad jag funderar på och vad som rör sig i huvudet, var under min volontärtid, och då var det min kontaktsyster, fantastiska sr. Lorella som gav mig det tipset. Jag upptäckte att det var ett utmärkt sätt att hålla lite koll på tankarna som flyter runt, och ett bra sätt att se mönster, finns det några återkommande tankar eller teman under tillexempel en vecka?
Men något som också gör den här typen av nedtecknande bra är att det är helt kravlöst. När det gäller mer renodlade dagböcker tillexempel, som jag vid några tillfällen också försökt mig på att skriva, så har jag känt en press att skriva tillexempel varje dag, och att skriva på ett särskilt sätt. Minnesantecknings/klotter/reflektionsboken, är lite annorlunda, för det finns inga regler. En anteckning kan visst vara om en dagshändelse, men det kan lika gärna vara ett citat, en bibelvers, bön eller sång, eller en liten teckning. Det behöver inte vara något begripligt eller hänga samman, det bara får vara där. Kravlöst.
Jag tror att det kan vara bra för mig, nyttigt, att få lite utlopp och ordning på allt som snurrar omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar