måndag 13 maj 2013

Seigneur, tu gardes mon âme

Idag hade jag sett till att vi fick sjunga en ny sång under taizémässan; Seigneur, tu gardes mon âme - eller som den heter på svenska, O Gud, du känner mitt hjärta.
Det är en sång som jag verkligen verkligen tycker om, en av mina favoriter. Den betyder jättemycket, och jag har inte riktigt vågat föreslå den tidigare, av rädsla för att den ska bli lite förstörd. Men det fungerade faktiskt helt okej.

Detta är en så fin sång, och texten är underbar. På svenska är texten:

O Gud, du känner mitt hjärta, O Herre, du ser min själ. Du skall leda mig på evighetens väg, du skall leda mig å evighetens väg.
Seigneur, tu gardes mon âme, Ô Dieu, tu connais mon cœur. Conduis moi sur le chemin d'éternité, conduis moi sur le chemin d'éternité.

När jag var i Taizé sa min kontaktsyster vid något tillfälle (ni kanske har märkt att hon gav många bra råd som jag tog till mig) att jag kunde testa att hitta någon liten text eller liknande som jag tyckte talade lite extra till mig, och sedan meditera över den. Som ett tips om det var svårt att samla tankarna.
En bön, bibelvers, eller en av taizésångerna, som har fördelen att de ofta är väldigt korta och meditativa i sig själva. Och jag fastnade för bland annat denna.
Sedan dess har den betytt mycket.

Vill ni höra den finns den på Spotify eller Youtube!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar