tisdag 7 maj 2013

Bra och dåligt

Så, återigen en helt vanlig dag, med ett par lite mindre vanliga inslag.
Hade först och främst en muntlig tenta idag, av den sorten där man sitter instängd med läraren (dubbeldoktorand btw) på hans lilla kontor och svarar på frågor om en böcker som man borde ha läst ingående och kommit ihåg allting om. Det gick lite sådär, men jag blev i alla fall godkänd utan större problem, så det kändes väldigt skönt.
Så det var en av dagens bra saker.
Dagens lite sämre kom senare. Jag fick ett litet ryck och tänkte att jag skulle vara lite kreativ, och måla lite. Tänkte att jag kanske kunde experimentera lite med olika tekniker och verktyg, och kom att tänka på att jag hört talas om, och för några år sedan testat, att måla med många lager färg, och sedan skrapa/skära med rakblad, vass kniv eller skalpell för att få fram olika effekter. Nu hade jag inget av detta, men hittade en engångsrakhyvel, och tänkte att det kan väll inte vara så svårt att få loss bladet från den? Lite bändande med en sax, och jag upptäckte att det faktiskt inte var så lätt, men skam den som ger sig, och så poff, så slant jag till. Ajdå, nu skar jag mig nog, var min första tanke. Och visst , halvsekunden senare började blodet rinna. Klantskalle.

Såhär såg min stackars tumme ut...

Själva målningen blev det inte heller så mycket med. Fick istället en annan idé (Bra grej nummer två idag!) eller lite ny motivation till vad jag skulle hitta på med en annan, redan påbörjad målning. Jag hade bara målat en bakgrund, men visste inte vad jag skulle göra med den. Men så slog det mig; och här har ni resultatet:


Det är kinesiska bokstäver, och om jag inte har blivit totallurad av mina
 kinesiska vänner XiaoXia och Yu Wun, så betyder det Gud är kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar