torsdag 23 maj 2013

Bröder...

Träffade min bror, då vi båda hälsade på hos min mamma över natten. 
Det är otroligt att vi två delar gener, för vi är så otroligt olika när det gäller, ja allt! Kanske är det mest tydligt när det gäller åsikter och värderingar, och hur man ser på saker över lag. Här är exempel på två av de konversationer vi hann avverka:

Konversation ett - Vi sitter i soffan och jag lägger ena armen bakom huvudet och han ser min håriga armhåla.
Lillebror (med något stöddig tonfall): Martina, du har visst glömt att raka dig under armarna va?
Jag: Nej, det har jag inte glömt. Varför skulle jag raka mig?
Lillebror (med högljud suck): Åh, du är såndär feminist...

Konversation två - Vi är ute med hunden i skogen. Han skryter lite om hur mycket han jobbar och hur mycket pengar han tjänar.
Lillebror: Jaha, och när ska du känna på hur det är att jobba då? 
Jag: Vad menar du, jag har ju jobbat en hel del?
Lillebror: A, eller hur, när då?
Jag: Jag jobbade ju med samma sak som mamma en sommar tillexempel (Vår mamma jobbar som personlig assistent på ett gruppboende).
Lillebror: Men det räknas ju knappast som ett jobb. Man gör ju ingenting, och det är ju inte så mycket jobbigt och tungt.
Jag: ...Så du menar att det inte är så mycket jobb? Tunga lyft, av- och påklädning, hygien, blöjbyte...?
Lillebror: Nej, inte som mitt jobb (Han räknar upp sina arbetsuppgifter i butiken där han jobbar; möta hundratals kunder, bära, fixa, mm).
Jag: Mhm, men jobbet jag hade förra året då, när jag var utomlands och volontärarbetade i fem månader, alla dagar i veckan, ledde team med 10-30 personer, hade en miljard uppgifter osv?
Lillebror: Räknas inte. Du fick inga pengar för det.

Vad tror ni, är det han eller jag som är adopterad? För vi kan ju inte ens vara från samma planet, än mindre från samma föräldrar, eller?




2 kommentarer:

  1. Kan hålla med om att de inte är så trevligt att inte raka sig under armen, jag är kille och brukar ändå raka om de känns som att de blir för mycket hår där. För de känns mycket fräschare osv

    Men att jobba inom vården och som assisten osv inte ska kvaliciferas som riktigt jobb/arbete tycker jag är löjligt. För de är minnst lika viktigt som andra arbeten, de är inte vem som helst heller som kan göra det. Menar jag har personligen väldigt svårt att tänka mig ha det som jobb. Visserligen har jag inte prövat det men tror jag hellre skulle jobba då på Ica eller någon butik,café som din bror för det känns inte lika krävande som att jobba som assistent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast ang rakning så funderar jag på det här med argumenten fräscht/hygieniskt osv, och håller inte riktigt med dig. jag har testat olika varianterna i omgångar, och jag upplever själv att jag svettas mer/ luktar mer svett om jag är rakad. Vet inte riktigt vad det beror på, men har väll något att göra med hur huden exponeras och håret skyddar osv. Men poängen är egentligen inte huruvida man väljer att raka eller inte, utan att andra tar sig rätt att tycka till om vad man väljer.

      Och när det gäller jobb så är det klart att alla jobb behövs och är viktiga, och de kan vara utmanande och ansträngande på olika sätt. Det är, som du säger, löjligt att säga att vissa jobb är mer riktiga än andra.

      Radera