Jag måste bara få lyfta lite tankar, denna gång om det här med ungdomar i kyrkan och då särskilt konfirmander.
Jag har tidigare skrivit och talat om vad jag anser om exempelvis koncept som Ung Psalm. Nu vill jag spinna vidare lite på det området.
När jag ifrågasätter varför man väljer att använda vissa sånger och psalmer (vilka ofta återfinns i Ung Psalm eller i Sv.Psalmbokens 700-tillägg) så brukar svaret bli "För att konfirmanderna gillar dem". Okej, bra, det kan jag köpa, på ett sätt. Men om man tänker efter ett varv till kan man fråga sig, varför gillar de dem? Kan det vara för att konfirmander, liksom de flesta andra människor, tycker om det som är bekant? Vilka sånger presenteras för konfirmanderna? Om man varje andakt väljer att sjunga "Ropa till Gud" och "Glory", och benämner dessa som ungdomssånger/psalmer, nog kommer konfirmanden fastna för dem. Lägger man till det faktum att många församlingar vill att konfirmanderna besöker "vanliga" gudstjänster, och konfirmanden inte alls känner igen sånger och psalmer, då är det inte så konstigt att dessa inte fastnar, och konfirmanden känner sig främmande i kyrkorummet under dessa gudstjänster. Att det sedan finns konfirmandledare som ganska tydligt, om än omedvetet, ger bilden av en gudstjänst som annorlunda och konstig, ovan och så vidare, stärker inte direkt konfirmandens känsla för gudstjänstfirande och deltagande i "de vanliga" församlingsgudstjänsterna. Tyvärr, måste jag säga, har jag alltför många gånger stött på konfirmandledare och medarbetare i kyrkor som uttryckt sig märkligt angående gudstjänstfirande, inför konfirmander och ungdomar. Uttryck som ibland nästan har låtit som om man försöker ursäkta sig själv för sin tro, eller ursäkta kyrkan för att man gör på visst sätt eller har vissa moment. Är det så konstigt att många konfirmander och unga blir tveksamma till kyrkan och gudstjänsten, om inte ens kyrkan (de som representerar den) själva tror på den?
En annan sak man brukar få höra (återigen angående musikval och liknande) är att musiken och texterna är mer anpassade för ungdomar, med motiveringen att text och musik är på en lite enklare och lättsammare nivå, och att detta skulle tilltala mer. Jag har två saker att säga om detta:
För det första så vill jag ifrågasätta påståendet att det skulle vara lättare och lättsammare. Jag tycker många gånger att det verkligen inte är så. Varken när det gäller text eller musik. Detta beror självklart på vilka sånger/psalmer man jämför. Men om man tar den omåttligt populära sången "Ropa till Gud". Är texten verkligen så lättsmält för någon som inte är insatt i kristen tro? Nja, jag skulle säga att den håller jämn nivå med många andra psalmer. Melodin då? Ärligt talat är den faktiskt inte så enkel den heller. Jag är inte så insatt i musik, så ni får ursäkta mitt dåliga musikspråk, men jag skulle säga att för någon som aldrig sjungit många av "ungdomspsalmerna" är melodierna rätt svåra, men många halvpauser och satser, höga och låga toner.. I många fall ska sångerna dessutom spelas på ett sätt där refrängen sjungs dubbla gånger, för att sedan sjungas igenom helt igen, sen kommer ett stick, och refrängen dubbelt igen, eller liknande. Det är inte alls enkelt! Men återigen, om man sjunger dessa alla andakter, på läger och träffar, men team som spelar och andra som redan kan dem, då fastnar de, och man lär sig att känna igen dem, och igenkänningen gör att man också gillar dem.
Alltså, sångerna och melodierna anser jag inte alls är särskilt mycket "lättare" jämfört med många "vanliga" psalmer, generellt.
Men jag är inte klar där. Det andra jag vill ta upp när det gäller att det ska vara lättare och anpassat, är frågan varför? Det stämmer att de flesta konfirmander och ungdomar idag har rätt dålig insyn och förkunskap när det gäller kyrka och tro. Innan skolreformen (var det på 60-talet?), var det vanligt med psalmsång, morgonbön och så vidare. Då kunde man dem, och man kunde sin kristendom, i alla fall hyfsat. Nu är det inte så längre.
Varför har vi konfirmandundervisning? För att ett av kyrkans uppdrag är just Undervisning. En viktig del av konfirmationen är undervisningen i kristen tro, och vad kyrkan är och står för. Bibeln och psalmboken är viktiga dokument som bör undervisas i. I psalmboken träder mycket av kyrkans teologi fram, och psalmer bör reflekteras över och användas i undervisningen. De förmedlar tro, tradition och teologi.
Ja, de kan vara lite svåra och konfirmanderna har ofta ingen större förkunskap, och kan tycka att det är svårt. Men ska vi backa för allt som en konfirmand kan tycka är svårt, eller ska vi försöka närma oss det? För om vi ska ta vad vi tror är den "enkla" vägen, vart hamnar vi då? De flesta konfirmander tycker det här med Gud är svårt, ska vi sluta tala om Gud också?
Nu låter jag rätt bitter, men det är inte alls så (eller lite kanske), det är bara det att jag tycker mycket om kyrkan, och jag tror att den har mycket att ge, och erbjuda människor, om den bara vill. Det finns så mycket potential och möjligheter i vår kyrka, varför ska vi tvivla på oss själva, och begränsa oss?
Jag tror inte att vi får in människor i kyrkan genom att desperat göra om, förnya, förändra och anpassa oss helt. Jag tror att vi får människor att lita på kyrkan genom att vara genuina och äkta, och stå för vad vi är, i en värld där all är uppskruvat och ständigt förändras.
Och nej, jag menar inte att vi inte ska välkomna människor på ett sätt som passar dem, självklart måste det finnas flexibilitet, pedagogik och förändring. Med tradition menar jag inte att allt ska vara som det alltid har varit, det finns självklart tradition som är förlegad och sådant som vi måste skala av.
Men vi är förvaltare, och vad vi gör bör göras med eftertanke.
Det blev ett långt inlägg, och jag är inte helt klar än, mycket skulle jag kunna vidareutveckla och förklara närmare, men det här får räcka för denna gång.
Frid
Att mixa psalmerna är nog det bästa tror jag :) kram och tack för fint inlägg
SvaraRaderaJo, jag är lite inne på samma sak, att man kan försöka få in äldre psalmer bland konfirmander, och kanske lite nyare i söndagens högmässor :)
RaderaNågra tankar kring dina spännande frågeställningar:
SvaraRadera1) Instämmer att det vore bra om konfirmanderna ficka lära sig sån musik som de skulle kunna möta på en vanlig högmässa. Men visst finns det ett problem då att det är ett riktigt lotto - med 700 psalmer och 52 söndagar på ett år är det inte stor chans att de kommer höra en psalm de övat mer än max en gång till under sitt konfaår. Så även om vi lär dem O store Gud och Guds kärlek är, är chansen inte så stor att de hör dem på en högmässa.
2) Jag tycker det finns en vits med att de sjunger en mer begränsad "pott" av låtar (sedan lär ju konfirmandledarna snart ledsna på dessa låtar dock!), så de lär sig dem bättre samt får en igenkänningsfaktor om de möter konfirmander/kyrkans ungdom från andra orter (ex konfakampen eller KU-läger).
3) Jag instämmer i att det finns många fördomar vilken musik som fungerar för ungdomar, en äldre psalm kan ibland fungera lika väl som en nyskriven. Dock tänker jag så här: vissa nyskrivna psalmer är mer anpassade för gitarr och en del äldre klart mer tänkta för orgel. Om vi ska fundera vilket instrument/ljudbild som känns närmast ungdomarnas egen förståelsevärld lär det klart bli gitarrsoundet.
Så där, det var några tankar - shoot ;)
/Andreas Brand
1. jag tänker att det kanske inte handlar om att känna igen enskilda psalmer, utan snarare att känna igen och avdramatisera psalmgenren som helhet, få in ett "psalmtänk", så att det inte behöver bli ett så stort glapp från konfaandakterna till högmässan (vilket jag kan tycka att det är ibland). Tänker att det är konceptet psalm som man ska jobba kring och lära sig att känna igen. Detta gäller såklart även KU, och andra grupper. Ett stort problem för sv.kyrkans unga som organisation idag är ju just glappet mellan "ungkyrkan" och "vuxenkyrkan".
Radera2. Självklart är det bra att man har en pott av låtar, det skulle ju inte funka att ha helt nya låtar varje gång och bara sjunga dem en gång. Men jag menar att spridningen kan vara större än den är på många platser. Man kanske inte bara behöver spela/sjunga Glory, Ropa till Gud, Lord I lift your name, Vi vill ge Dig ära, osv. Man kanske kan spela ett par av dessa, plus ett par andra psalmer som kanske är lite mer ovanliga i ungdomssammanhang. Det här är ju för övrigt en kritik som jag vill rikta mot hela sv.kyrkans unga, både på lokal-, distrikt-, stift- och riksnivå, eftersom alla nivåer är med i att öka klyftan mellan olika grupper i kyrkan.
3. Fast det finns många palmer som är äldre som fungerar utmärkt på gitarr också, liksom nyare fungerar på orgel. Det blir lite annorlunda, men inte konstigt alls. kolla in den här länken tillexempel (jag har snackat om detta förut vid något tillfälle) http://www.reverbnation.com/psalmprojektet
I övrigt vill jag också säga att jag tycker Norrtälje gör ett bra jobb när det gäller att inte separera för mycket. Tycker exempelvis att det är bra att vi har pop&gospel-mässor istället för att kalla det ungdomsmässor. Språkbruket tror jag är viktigt. Det är också en stor anledning till att jag är emot konceptet Ung Psalm. Det ger ju någon slags föreställning (medveten eller omedveten) att den vanliga psalmboken inte skulle vara möjlig att använda om man är ung. Jag hade nog möjligen haft något lättare för den om det hade varit en annan titel.
På samma sätt gillar jag inte titlar som Ungdomspräst (bättre med en präst med inriktning mot ungdomar, i praktiken samma sak, men det gör en skillnad tror jag).
Hej,
SvaraRaderaHåller med dig i mycket vad du säger.
Att överbrygga glapp mellan konfirmandandakt/gudstjänst och söndagens högmässor är otroligt viktigt precis som du skriver, liksom mellan "konfirmandernas musik" och söndagens psalmer. Uppgiften ligger ju både hos de som väljer ungdomsmusik, men också att de som väljer högmässans psalmer/låtar tänker till ordentligt. Om psalmerna i psalmboken spelas med samma instrument (orgel el piano) i samma stil så blir det väldigt lite mångfald i den musiken. Tror både unga och vuxna som inte är gudstjänstvana tycker det kommer låta mer eller mindre som en och samma låt genom hela gudsjtänsten.
<Man kanske inte bara behöver spela/sjunga Glory, <Ropa till Gud, Lord I lift your name...
Blev faktiskt lite förvånad över att så många ungdomar på Trettonhelgs-lägret Inte kände igen alla låtar i den "vanliga potten", vilket får mig att tänka att man kanske blir lite hemmablind - några låtar är säkert uttjattade nästan överallt, men denna pott låtar kanske är lite mindre än man tror.
<eftersom alla nivåer är med i att öka klyftan mellan <olika grupper i kyrkan.
Sannerligen A och O att motverka en sån klyfta!
<Tycker exempelvis att det är bra att vi har <pop&gospel-mässor istället för att kalla det <ungdomsmässor.
Instämmer, jag brukar få påminna vissa som slarvar och säger "ungdomsmässa" om just detta. Det är inte en ungdomsmässa (vad nu det är?!), utan en vanlig mässa som riktar in sig på en viss sorts musik och har mycket ungdomsmedverkan just för att har lagd den en viss tid. Men den är lika mycket för vuxna och gamla som gillar mässa och den typen av musik :)
<Språkbruket tror jag är viktigt. Det är också en <stor anledning till att jag är emot konceptet Ung <Psalm.
hm, jag förstår din poäng - då gör man sig själv en otjänst genom associationer som skapas till den vanliga psalmboken, nämligen "psalmboken för vuxna/gamla". Syftet med att kalla det "ung psalm" är naturligtvis fint tänkt - att ungdomar som eventuellt förväntar sig att det inte finns musik för dem i kyrkan, har en röd bok med en massa sånger som kallas "ung psalm", den här verkar gjord för just oss? Men visst blir det en risk för avstånd mot vanliga psalmboken då.
<På samma sätt gillar jag inte titlar som <Ungdomspräst (bättre med en präst med inriktning mot <ungdomar, i praktiken samma sak
Berätta mer hur du tänker! Menar du att man incinuerar att det bara är den prästen då som "kan hanskas" med ungdomar? Har inte funderat så mycket på just detta, men måste göra det nu. Jag har nämligen tänkt att det finns något kommunikativt smidigt mot ett oinsatt samhälle att använda ord som "familje-/ungdoms-/fängelse-/sjukhus-/skol-/fält-präst".
Med hopp om nåd och välsignelse från Kristus Jesus,
Andreas