måndag 24 juni 2013

Om du fick göra ett sommarprat...

... Vad skulle du då prata om?
Det är en intressant fråga. Om du fick 1,5 timme att tala om vad som helst, vad skulle du tala om? Något personligt, viktigt, fantastiskt och betydelsefullt. Det låter lätt men samtidigt så fantastiskt svårt.
 Jag tror nog att jag ändå skulle tala om det som jag skriver om här på bloggen. Om min relation till vad som anses normalt, om tro, och att vara udda.
Sedan måste man ju ha en spellista. Runt 12 låtar, gärna med en personlig koppling och eftertanke, något som passar med det man talar om. Jag tyckte det kunde vara kul att sätta ihop en lista. Det är faktiskt svårare än vad man tror. Jag lyssnar faktiskt väldigt sällan på musik. Väldigt sällan. När folk börjar tala musik står jag ofta som ett frågetecken. Men jag lyckades sätta ihop en lista med Sju låtar. Blandade och sjukt bra artister. För man får ju helst inte ha alltför lika musik heller...
Så, under mitt sommarprat skulle jag spela följande:

- Teapacks: Push the Button
- Kimya Dawson: Same Shit/Complicated
- Edith Piaf: La Marseillaise
- Michael Jackson: Will you be there
- Cristopher Tin: Baba Yetu
- ByeAlex: Kedveseme 
- Allan Edwall: Familjeporträtt

Låtarna är inte i ordning, och klickar ni på dem kommer ni till en youtubefilm. Jag rekomenderar för övrigt Kimya Dawson starkt. En fantastisk kvinna med mycket bra, konstig, underbar, tänkvärd, knasig och trallvänlig musik! Men självklart är de andra låtarna fantastiska också, och absolut värda att lyssna på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar