lördag 22 juni 2013

..Och lite midsommar också

Tänkte att jag kanske kunde skriva något om midsommarfirandet också. Det blev ju faktiskt lite av en traditionell midsommar för mig i år. Annars brukar det bli lite si och så med "vanliga" traditioner i min familj. Antar att det beror på att den förändras lite titt som tätt; från klassisk kränfamilj till skiljsmässofamilj, till nya familjer.
Förra året var jag som sagt i Taizé, och då firades midsommar tillsammans med diverse nationaliteter som ville uppleva det här märkliga svenska, dansa kring en gigantisk penis och sjunga sånger om grodor utan svansar...

Men under midsommar i år så var familjen här i Norrtälje inbjudna till några grannar. Först var det sillunch, och dans kring stången. Sedan var det hem en sväng och ut med hundar och så, innan firandet fortsatte på kvällen med grillning och trevligt fram till midnatt ungefär.

Absolut roligast att se igår var Adam, min fosterbror. Han är ju ofta ganska ovillig till det mesta, och blir ofta stressad och obekväm i nya sammanhang och när det är mycket okänt folk. Han har ju både Asbergers och Adhd, och ganska mycket bagage från tidigare, vilket inte är lätt.
För att vara på den säkra sidan tog vi med hans iPad och sa att om det är så, finns möjligheten att gå undan och hålla på med den istället.
När vi kom dit visade det sig att det fanns två killar i tioårsåldern där. Och gissa vad? Inom tio minuter hängde han med och spelade kubb! Seda fick han följa med och köra fyrhjuling, och lyckan var gjord! Det var helt fantastiskt roligt att se. Han fick äntligen chansen att bara vara barn, och faktiskt leka, på riktigt, utomhus och med andra barn! Underbart!
Han log, skrattade, lekte och pratade.
När vi skulle åka hem efter lunchen och gå ut med hundarna ville han absolut inte följa med hem, utan stanna och leka. Mamman till ett av de andra barnen föreslog att de kunde åka en sväng med fyrhjulingen, och Adam svarade "Ja, det låter kul!". Ni fattar inte hur stort det är. Helt otroligt! Och på natten när det var dags att cykla hem, var det första han sa: "Kan jag komma hit igen och leka någon annan gång?" Jag blir tårögd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar