fredag 16 augusti 2013

Praktiskt tips - Andaktskitt

Jag har en ganska bra och konkret grej jag vill dela med mig av, nämligen mitt lilla andaktskitt, som jag brukar ta med mig ibland när jag är ute och reser eller så. Några av mina vänner har ibland lite skämtsamt kallat den min själsliga/andliga första-hjälpenlåda, vilket kanske är sant.
Men faktum är att man med små medel kan skapa sig ett rum för bön och andakt, antingen själv eller i grupp, och symboler kan vara navändbara.
Den har ändrat innehåll till viss del genom åren, men för tillfället ser den ut såhär:


Jag fick en helt vanlig, tråkig och grå necessär från min pappa för en väldigt massa år sedan, då han reste mycket i jobbet. Den fick ligga i en byrå ganska länge, innan jag kom på att det kunde bli ett bra andaktskitt. Den ser rätt skabb ut, med diverse fläckar. Bland annat har den varit insmetat med yoghurt som läckt ut i ryggan, och spritpennekorset har flutit ut då det attackerats av vatten och liknande,men har klarat sitt syfte bra, för sakerna i har aldrig tagit skada. 


Inuti finns två fack, ett lite större och ett lite mindre. I det större passar min lilla bibel perfekt. Har ni inte en bibel i litet format, typ denna eller motsvarande, så rekommenderar jag att man försöker skaffa en. Perfekt att ta med sig i väskan, väger inte lika mycket som en vanlig och tar inte lika mycket plats. Det finns även biblar i samma format som enbart innehåller Nya Testamentet eller NT och Psaltaren, exempelvis de biblar som Gideoniterna delar ut. Dessa är också bra, men vad jag gillar med just den bibel jag har är att det är hela bibeln, inklusive apokryferna. Detta kan vara bra om man hamnar i samtal om bibeln med kristna från andra riktningar, där apokryferna används mer.


I det andra facket har jag lite småprylar som kan vara navändbara:
1. Ett litet skrivblock stl. A6(?) och en penna (som "råkat" följa med från IKEA). 
I det kan man anteckna böner, sånger och liknande som man vill använda sig av.
2. En ikon. Just denna har jag fått av en av mina ryska vänner och den föreställer Abrahams tre besökare, men kallas också för treenighetsikonen.
3. Ett radband
4. En tändare och ett litet ljus. Ljuset är jag väldigt glad för. Hittade det i en liten märklig butik i Gamla stan, Stockholm. Det som är så bra är att det dels är litet, doftar gott, men framförallt att det är som en liten dosa med ett lock man kan stänga, vilket förhindrar att det går sönder och smular stearin i hela facket.

Tidigare har mitt andaktskitt också innehållit föremål som Frälsarkransen och Lilla Pilgrimsboken, och ett tag byttes alla föremål ut mot en psalmbok i samma storlek som bibeln. Men just nu ser det ut såhär, vilket jag är rätt nöjd med för tillfället. Naturligtvis kan man lägga i vad man vill, och vad man känner att man har användning för. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar